sv

Nyheter

VINNOVA beviljar medel för forskning kring BLC

6 december 2014

VINNOVA har beviljat medel för steg 1 och reserverat medel för forskning kring "Förbättrad logistik för ett resurseffektivt byggande". Detta innebär ett stor steg i fortsatt forskning kring hur bygglogistiken kan förbättra resurseffektivt byggande.

VINNOVA har beviljat forskningsbidrag steg 1 för Umaningsdriven innovation. Det innebär att Stockholms stad med parter har tilldelats 500 000 SEK för konstalationsbyggande för att söka bidrag för steg 2 om forskning kring "Förbättrad logistik för ett resurseffektivt byggande". 

"VINNOVA har beslutat att bevilja er ansökan till Steg 1 Initiering inom programmet
Utmaningsdriven innovation med följande motivering:
Det föreslagan projektet bedöms rymma stor potential och flera applikationsområden. Den
presenterade problembeskrivningen är grundlig, har ett tydligt användarfokus och tar fasta på
tidigare erfarenheter och forskning. Det är en bra sammansatt aktörskonstellation med centrala
behovsägare representerade, som även håller hög vetenskaplig nivå, där förutom de ingående
forskarna även företagsrepresentanterna har forskarbakgrund. Konstellationen bedömdes ha
goda möjligheter att utvecklas ytterligare under steg 1 ."

Projektbeskrinving

ur ansökan om vilket problem som relaterar till vald samhällsutmaning

Projektet ´ Förbättrad logistik för ett resurseffektivt byggande´ är kopplat till utmaningen ´Hållbara
attraktiva städer´ genom att effektiv logistik har visat sig ge stora möjligheter till en hållbarare
produktion av byggnader i den förtätning av städer som för närvarande pågår i Sverige.
Bygglogistik, dvs att planera, styra och kontrollera flödena till, på och från byggproduktionsplatser, är
ett område som blivit allt mer intressant att utveckla för att effektivisera samhällsbyggandet och
bidra till ökad hållbarhet. Materialförsörjningens betydelse för att skapa goda
produktionsförutsättningar har blivit allt tydligare för samhällsbyggandets aktörer. Ett flertal
rapporter och examensarbeten har under de senaste årtiondena påvisat effekterna av undermålig
logistik, vilket tyvärr fortfarande är en realitet för merparten av alla byggprojekt.
I Hammarby Sjöstad togs ett första steg mot att samordna byggtransporter, men utgick ifrån en
affärsmodell om frivillig anslutning. Dessa erfarenheter har utvärderats och har i NDS utvecklats till
en affärsmodell som utgår ifrån obligatorisk anslutning till BLC som inkluderar tre bastjänster
trafikstyrning, korttidslagring och avfallshantering.
Stockholms Stads beslut om att införa ett BLC och den affärsmodell som utvecklats grundar sig
bland annat på följande antaganden som det finns stöd för i forskningen:
Ekonomi: Kostnadsbesparingar genom högre leveransprecision, effektiv materialhantering och ökad
andel värdeskapande tid på arbetsplatsen. Ett konservativt antagande är att byggherrar, till en
kostnad motsvarande ca 1 % av byggkostnaden, kan spara minst 15 % av den totala
byggkostnaden.
Miljö och resurshushållning: Genom effektiva materialflöden, samordnade transporter, minskat
svinn och minskade mängder avfall är det möjligt att åstadkomma en betydande minskning av
energianvändning, klimatpåverkande utsläpp och annan miljöbelastning från byggande.
Socialt: Effektiv bygglogistik ger förutsättningar att skapa en bättre arbetsmiljö genom att en renare
och mer välorganiserad arbetsplats bidrar till minskade arbetsskador, minskade väntetider, minskad
stress och ett effektivare arbetssätt som skapar möjlighet för flexiblare arbetstider. Dessutom
minskar störningen av befintliga verksamheter och boende med en effektivare bygglogistik.
De stora potentiella vinster som kan realiseras gäller i ett bredare systemperspektiv än det som
nuvarande samhällsbyggande arbetar under. Det finns därför betydande organisatoriska och
affärsmässiga utmaningar som kräver ändrade arbetssätt och nya affärsmodeller som i sin tur
behöver påverka invanda beteenden. För att denna förändring ska komma till stånd efterfrågas från
byggherrar, byggföretag och andra aktörer i samhällsbyggandet bättre belägg för och mer kunskap
om fördelarna med förbättrad logistik. Med BLC i NDS som testbädd vill parterna testa och verifiera
ansatsen om att effektiv bygglogistik kan bidra till minskade produktionskostnader, lägre
miljöpåverkan och förbättrade sociala förhållanden på arbetsplatsen.
Systematiken i angreppssättet kommer att generera möjligheter till (i) svensk tjänsteexport av
metoder och modeller för hållbart byggande, samt framför allt till (ii) en ökad konkurrenskraft hos
Svenska byggföretag som verkar internationellt.

 
 
/